Vientiane en de 4000 eilanden - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Lieke en Dominique - WaarBenJij.nu Vientiane en de 4000 eilanden - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Lieke en Dominique - WaarBenJij.nu

Vientiane en de 4000 eilanden

Door: Lieke

Blijf op de hoogte en volg Lieke en Dominique

22 Oktober 2017 | Laos, Don Det Tok

Vientiane en the 4000 Islands
Hoi allemaal! Ten eerste willen we even zeggen hoe leuk we het vinden dat iedereen ons volgt en de leuke reacties die we allemaal krijgen 

Zoals ik in de vorige blog vertelde zouden we donderdag lekker gaan relaxen. Dit hebben we dan ook gedaan. Op advies van het hostel zijn we naar een public outdoor Pool geweest. Denk hierbij aan een zwembad ter grote van een wedstrijdbad helemaal voor ons tweetjes. Hier hebben we de hele dag vertoefd en heb ik de rust gevonden om aan een boek te beginnen en heeft Dominique gepuzzeld. Erna nog even over de avondmarkt gelopen waar we onze “afdingskills” verder hebben kunnen oefenen. En al zeg ik het zelf, we zijn er al aardig goed in. Toevallig kwamen we nog een meisje tegen die we in vang vieng hadden ontmoet en besloten vrijdag een fiets te huren en de stad te verkennen. Vrijdag zijn we dus fietsend naar 2 tempels gegaan, de tat luang bekend om zijn grote liggende boeddha en naar de wat si saket. Erna lekker een broodje gegeten en opnieuw naar de patuxai geweest en naar boven gelopen. Het uitzicht was mwoa. Maar! Daar heeft Dominique wel gevonden wat ze al dagen aan t zoeken was. Het zijn een soort stoffen vlaggen van bijv. Laos cambodja vietnam enz die je op je backpack kunt naaien. Samen met Myron hebben we een goed prijsje gemaakt en was iedereen blij. Erna lekker naar het hostel terug een douche genomen en wachten op de sleeperbus.

We zouden tussen 18.00 – 18.30 uur worden opgehaald. Echter ja, je weet hoe t hier kan gaan. Naar even billen knijpen kwam de tuktuk ons tegen 19.00 uur ophalen. Rond 20.00 uur vertrok de sleeperbus. We hadden een plekje boven in de bus en ongeveer een matrasje van 1.00 bij 1.80 meter. Ik kon dus net m’n benen strekken. Als verrassing kregen we een witte boterham met een ondefinieerbaar goedje erop die we toch maar niet hebben opgegeten. Nog even met een stel uit Noorwegen gekaart en erna proberen te gaan slapen. Ach we hebben met tussenpozen redelijk geslapen, we mogen niet klagen. We kwamen rond 6.45 uur aan in Pakse en stond er al een busje klaar voor de mensen richting de 4000 eilanden. Iedereen compleet en we vertrokken. Klinkt mooi he… je weet er is altijd een addertje onder het gras. We reden langzaam richting een kantoortje waar de helft van de mensen uit moest.. een hoop verwarring maar wij konden blijven zitten. Oké top! Na nog meer mensen te hebben opgehaald en nog een lokale man reden we eindelijk Pakse uit om 9.00 uur. Na een uurtje rijden kwamen we een ander busje tegen en werd er weer geruild. Met als resultaat een plek te weinig, waardoor iemand op een tas heeft moesten zitten. Erna nog met de boot en om 12.00 uur plofte we wederom neer in onze eigen bungalow. We besloten even bij te komen, eindelijk wat te eten en een fiets te huren om de eilanden Don Det en Don Khon.

De fietsen stonden op standje knieën in je nek, de weg was bijna onbegaanbaar maar we hebben toch 12 km gefietst. We hebben de “small” waterfalls gezien ook wel de Li Phi Waterfalls. Prachtig om te zien en te horen. Koeien en buffels lopen hier gewoon over t paadje, moeten we oppassen voor overstekend wild waaronder kippen. Verbazen we ons over de 9 jarige “hangjongeren” die scooter rijden en hebben we heerlijk laostiaans gegeten.

Vandaag nemen we voor het eerst deel aan een georganiseerde tour en zijn we wezen kajakken. Na het ontbijt begonnen we om 9.30 uur met kajakken. Met een groep van 8 en 2 gidsen begon de dag. Er stond best een flinke stroming en was het meteen aanpoten en sturen. Na ongeveer 45 minuten stopte we en liepen we in 10 minuten naar de “small” waterfalls die we gisteren al hadden gezien. Na een wandeling van 30 minuten lagen de kajaks al weer voor ons in het water. We begonnen en er zaten een paar verraderlijke smalle stukjes in. We meerde na ongeveer 30 minuten aan op een zandstrandje en stapte in een boot. We gingen de zeldzame irrywaddy dolfijn spotten! Zeldzaam en bekend om zijn stompe neus. Helaas is het er het seizoen niet voor, maar hebben we toch een dolfijn op een afstandje gezien. We werden gedropt op een zandstrandje waar een provisorische bbq in elkaar werd gezet en hebben geluncht. Erna weer terug naar het andere zandstrandje en hebben we wederom ruim 30 minuten gekajakt. We merkte nu op open water wel dat we een beetje “men” power misten en was het flink aanpoten met de sterkte stroming. Uiteindelijk toch gehaald maar wel helemaal gesloopt. Kajaks in de tuktuk en gingen we naar de big waterfalls, ook wel de Khon Phapheng waterfalls. Wat een geweld kwam daar naar beneden. Dit zijn de grootste watervallen van Azië! Ook zagen we op het einde nog over de waterval een regenboog en aten we een waterijsje tegen de dorst. Hierna nog 30 minuten terug kajakken en we hebben de dag overleefd. Moe maar voldaan hadden we dit niet willen missen. Morgen vertrekken we naar Siem Reap, Cambodja.

• 22 Oktober 2017 - 17:04

Kim:

Klinkt weer geweldig!! Geniet en veel plezier in Cambodja

• 22 Oktober 2017 - 17:10

Tinie:

Heerlijk om dit iedere keer te lezen en nooit saai. Het kajakken ging jullie goed af beter als in Frankrijk hey Lieke! !!!

• 23 Oktober 2017 - 10:06

Isabelle:

heerlijk weer zo n berichtje van jullie ,fijn dat het kajakken goed is gegaan.

op naar het volgende avontuur.

• 23 Oktober 2017 - 13:27

Anneke:

Geniet ontzettend van jullie reisverslagen.
    Wat een onderneming. Geweldig. Geniet van jullie
    Reis en elkaar. Kijk al uit naar het volgend verslag.
    Pas goed op elkaar.

• 23 Oktober 2017 - 18:10

Marion:

Mooie beschrijving van jullie belevenissen. Het is zo'n culturele omslag lijkt mij. Maar jullie gaan gewoon met de stroom mee. Zijn deze kajak trips ter plekke te regelen? Of is dit allemaal in de planning van de reis meegenomen. Het gaat jullie goed af zo te lezen. Enne Lieke aan welk boek ben je begonnen?
    Vele lieve groetjes en genieten maar,

Marion

• 24 Oktober 2017 - 14:04

Truus En Jerry:

Hallo Lieke en Dominique.
    Goed dat jullie af en toe even gas terug nemen en lekker een boek lezen of een puzzel leggen.
    Leuk als je mensen ontmoet waar je het goed mee kunt vinden.
    Ongedefineerd voedsel is altijd link, je weet het maar nooit en een paar dagen op de wc zitten is zonder van de tijd.
    Trouwens zou de fiets mij wel passen met mijn 1.65? (strandje knieen in je nek)
    Wederom een prachtig verhaal en veel plezier in Cambodja.
    Groetjes xxxxxxx Truus en Jerry.

• 25 Oktober 2017 - 13:02

Carla:

Wat een fantastische reis maken jullie!
    Leuk om zo te volgen.

• 25 Oktober 2017 - 19:45

Ingeborg:

Wat mooi om dit allemaal te lezen. Ik krijg zo weer zin om er nog eens naar toe te gaan
    Ga straks genieten van Ankor Wat in Siem Riap.
    En bedenk dat de Killingfields in Phnom Pehn echt heel veel indruk gaan maken, bezoek nadat je dit gedaan hebt het Koninklijk paleis van Cambodja met daarnaast de Wat Preah Keo in de hoofdstad, anders blijven de killing fields in je hoofd zitten
    Je kunt overigens heel confortabel van Siem Reap naar van siem reap naar Phnom Pehn met de ferry dat duurt ong 7 uur en kost ong 30 euro
    Phnom Pehn is een hele jonge stad, er wonen heel veel jonge mensen. Het is een relatief moderne stad.
    Bij de oudere mensen zie je veel oorlogsslachtoffers. Ik vond het fijn om een tijdje in deze stad te zijn