Hué, Phong Nha en Ninh binh - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Lieke en Dominique - WaarBenJij.nu Hué, Phong Nha en Ninh binh - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Lieke en Dominique - WaarBenJij.nu

Hué, Phong Nha en Ninh binh

Door: Lieke

Blijf op de hoogte en volg Lieke en Dominique

29 November 2017 | Vietnam, Ninh Bình

Zoals jullie misschien merken laten de verslagen soms op zich wachten. We zijn nu bijna 2 maanden onderweg en merken dat we best wel moe zijn. We blijven overal 2, 3 of 4 nachten en is het elke keer tas uitpakken en inpakken. Elke keer het hostel zoeken, de stad verkennen, rondlopen, nieuwe indrukken, plannen en rondvragen wat er te doen is, oppassen dat je niet wordt opgelicht, uitstippelen waar we hierna naar toe willen enz enz enz. We zijn blij als we 's avonds in bed liggen. Vandaar dat de frequentie wat afneemt. Neemt niet weg dat we het super leuk vinden om te horen dat iedereen onze verslagen leest.  Ik heb nu wat vrije tijd in de sleeperbus en neem jullie mee terug naar Hoi An.

1,5 week geleden zijn we achter op de motor gesprongen bij de easyriders. Dit is eigenlijk gewoon iemand die een motor bestuurd en jou  van A naar B brengt met tussenstops. We hadden 2 jonge gasten met leuke humor, pfiew wat een verademing. De weersvoorspellingen waren niet best maar ach, why not. We kregen een regenpak van hun aan (waar ik natuurlijk hoog water in had) en gingen op weg naar the marble mountains. We hebben het 1e half uur alleen maar met een lach op ons gezicht achterop gezeten. Wat was dit vet! Aangekomen bij marble Mountains konden we dit een uurtje verkennen. We zagen een aantal tempels/pagoda's, grotten en vanaf de berg keken we uit op de kust. Tijd om verder te gaan, ondertussen regende het pijpenstelen en was het een beetje afzien. We reden de Hai van Pass, dit is normaal een mooie bergroute met prachtig uitzicht. We stopten een aantal keren voor een foto en hielden de mannen ondanks alle regen toch de sfeer erin. Ons uitzicht bestond vooral uit mist en regen. Ook wel bijzonder is dat er zoveel regen viel dat er overal natuurlijke watervallen ontstonden en dit ook een prachtig beeld gaf. Ieder voordeel hep z'n nadeel he. De easyriders vertelde dat het water nog op sommige plekken heel hoog staat door de tyfoon van vorige week, dit was op sommige wegen ook te merken. Na de lunch zouden we naar the elephant waterfall gaan, maar ivm het weer was dit niet veilig. We stopten nu bij een klein vissersdorpje die t zwaar te voorduren had gehad. Boten lagen half onderwater en t water stond nog hoog. Hierna besloten we door te rijden naar Hue aangezien de regen alleen maar heftiger werd. Na 6 uur achterop kwamen we aan in Hue en namen we een heerlijke warme douche. We hebben alleen het hostel verlaten om aan de overkant te gaan eten, speelde een kaartspelletje en gingen vroeg onder de wol

De dag erna besloten we toch erop uit te gaan en de stad te verkennen. Gewapend op slippers, regenjas en poncho vertrokken we. Het miezerde de hele dag een beetje, liep je tot je enkels in het water op sommige stukken, maar dat mocht de pret niet drukken. De mensen hier laten zich niet beïnvloeden door wat regen. We bezochten the imperial city, dronken de lekkerste koffie en warme chocomel en bezochten nog een pagoda. De rest van de dag speelde we wederom een kaartspel, hebben we gezellig gepraat met andere gasten en regelde we vervoer naar Phong Nha voor de dag erna.

'S middags werden we opgehaald door een minibusje en 1x overgeplaatst naar nog een andere minivan en kwamen we na een rit van 4 uur aan in Phonh Nha. Bekend om het national park, grotten en hoge kastgebergte. We aten een heerlijk kopje tomatensoep en een pizza. Regelde een scooter voor morgen en deden een schietgebedje dat het weer wat beter zou worden.

We besloten allebei een scooter te huren. Dominique heeft nog niet zo vaak gereden en wilt wel eens kijken of het een beetje lukt. Wederom bewapend met lange broek, wandelschoenen, kniekousen, regenjas en poncho gingen we opweg met een beetje miezer. Na het nodige gezoek hebben we na 1.5 uur scooteren de ingang van de paradise cave gevonden. De populairste grot van het park. De entree van 10 euro pp hadden we hoge verwachtingen. Maar eerst nog "even" een half uur bergop lopen. Bij binnenkomst begrepen we de entree. Wauw! Wat is dit immens groot en mooi! Het is niet te beschrijven en met geen foto vast te leggen.

Heel mooi verlicht en we hebben er zeker een uur rondgelopen. We spraken nog met 2 Belgische mannen die een georganiseerde tour deden en hun vertelde dat the botanic gardens heel leuk was. We zochten het op in mapps.me (dit is DE app trouwens die iedereen moet hebben en ons elke keer trouw de weg heeft gewezen) en reden er in een half uur naar toe. De weg erheen was prachtig wat een uitzicht. Dominique reed alsof ze het dagelijks deed, wat ben ik trots op der! Bij aankomst besloten we als lunch wat springrolls te eten (soort loempiatje). We konden vanwege de tijd alleen nog de korte route lopen naar de waterval van 2.5 km. En maar goed ook! Het laatste stuk was klimmen en klauteren. Wel ruig, en we zeiden regelmatig tegen elkaar: "dit is niks vergeleken met de gibbon experience". Waterval was leuk om te zien. Hierna besloten we terug te gaan. We hadden het ijskoud en verheugde ons op een warme douche... van 1 minuut. Ik kreeg het niet warm en heb de hele avond in mijn lange broek, met kniekousen een t shirt een trui en een jas aangelopen. Phong Nha is trouwens maar 1 straat, vol met hotels/hostels, restaurants en motorshops. We besloten bij een ander hostel te gaan eten waar veel te doen was en aten we de lekkerste fajita's ! We zijn een beetje klaar met de noodles en rijst. We kwamen per toeval weer het Canadese stel tegen en hadden een gezellige avond.

De dag erna wilde we zo laat mogelijk uitchecken omdat we pas tegen 21.00 uur de nachtbus hadden naar Ninh Binh. Een nederlands stel had het zelfde idee en na het uitchecken gingen we met zijn vieren op pad naar de Phong Nha Cave, zo'n 10 minuten lopen. Wat blijkt, je moet er met de boot naar toe en je betaald voor de hele boot (12 plaatsen). Het was dus zaak 8 andere mensen te vinden zodat we de kosten konden delen. Binnen een kwartiertje waren we met 11 en konden we gaan. Na een half uur bootje varen moesten we eruit en in een ander nog kleiner bootje (4 mensen) gaan zitten. Het water staat zo hoog dat een normale boot er niet doorheen  kan. We werden geroeid en er was een serene rust in de grot. Heel anders dan de paradise cave. Na een half uur mochten we erna nog even rondlopen en was het tijd om terug te gaan. Nu was het zaak wat in beweging te blijven na de douche en liepen we wat in het straatje. We dronken een hot chocolat en aten iets. Om 22.00 uur werden we opgehaald en gaan we met de sleeperbus naar Ninh Binh.

We wisten dat we rond 5.00 uur al zouden aankomen. We hadden een hotel uitgezocht waar in de reviews te lezen was dat mensen vanuit de nachtbus al om 5.30 uur op de kamer mochten. Nou..... we werden dus om 3.30 uur midden langs de weg in the middle of f*cking noware gedropt. Oke en nu, ineens kwamen er taxi's aangeraced (natuurlijk een seintje gekregen van de buschauffeur). Mooi, op naar het hotel en op hoop van zegen dat we al naar binnen mochten. Bij aankomst was het hotel gesloten, we belde aan en het duurde even maar jaaaa er werd open gedaan! We kregen een kleine kamer en konden heerlijk nog een paar uur slapen. Het hotel wordt gerund door 2 broers die het beste met je voor hebben.

We besloten die middag een scooter te huren en naar trang an te rijden. Hier vaar je 3 uur op een bootje op de rivier tussen alle hoge bergen, door grotten en heb je een unieke ervaring. Bij binnenkomst waren er net 3 bussen Chinezen aangekomen. Even wachten.... al snel zagen we dat we 1 van de weinige Europese toeristen waren en keken sommige alsof ze dit voor het eerst zagen. Gelukkig kwam er nog een engels meisje en deelde we de boot met zijn drietjes. De boottocht was geweldig, je moest zowat plat gaan liggen om door de grot te kunnen, roeide we mee met het vrouwtje, genoten we van het uitzicht en hadden een leuke minder koude dag. We trakteerde ons op een ongelooflijke lekkere beefburger. We gingen vroeg terug naar het hotel, daar de lichten van de scooter het niet deden.. beetje eng rijden.

De dag erna checkte we vroeg uit en gingen we weer op pad met de scooter richting Tam Coc een klein plaatsje verder op. We gingen naar een pagoda en eenmaal aangekomen eiste De niet zo vriendelijke man van de scooter/fietsenstalling 100.000 dong ofwel 4 euro voor de tickets. Ja daaaaag we reizen nu al 2 maanden rond en dit stonk aan alle kanten. Daarbij had een van de broers verteld dat het gratis was. Dominique bleef bij de scooter en ik liep weg om te gaan informeren. Hij liet zijn ongenoegen blijken en schreeuwde dat ik terug moest komen. Doeiii toedeledokie. Ineens zei hij tegen Dominique oke oke 15.000 voor de motorbike. Hier gingen we mee akkoord. Deze discussie bleef niet onopgemerkt en hij kreeg ze van 2 vietnamese vrouwen over de klote. De pagoda was leuk om te zien en bestond vooral uit veel trappen. Erna gingen we naar een meer afgelegen plek naar een tempel. Deze was onder constructie maar we hoorde wel muziek. We mochten naar binnen samen met 1 andere toerist en luisterde naar de ceremonie. Overal stond eten, van fruit tot rijst tot een hele geplukte kip met kop en al. Ook stonden er gekleurde paarde van papier. Zeer leuk om mee te maken. We gingen verder en kwamen aan bij een vieuwpoint. Hiervoor moesten we maar liefst iets van 700 trappen lopen. En dan zijn het geen trappen zoals in nederland, mar 2x zo hoog en schots en scheef. Best wel trots dat we het hebben gered na de nodige pauzes en afzien. Het uitzicht maakt het wel meer dan goed. We dronken hierna nog een lekkere smoothie en gingen terug naar het hotel. Om 17.00 uur worden we opgehaald om naar de hoofdstad van Vietnam te gaan, Hanoi.

• 29 November 2017 - 17:02

Tinie:

Hey meiden,
    Wij kennen de verhalen van jullie maar als je het leest is het weer even leuk. Geweldig.

• 01 December 2017 - 15:41

Isabelle:

hoi schatten .hier weer een jaloerse thuisblijver ,geniet maar heerlijk van alle belevenissen.
    doeiiiiiii

• 01 December 2017 - 19:08

Broer:

Na een paar keer overgeslagen om iets te schrijven nu maar een paar woorden.
    Het is super om jullie berichten te lezen, en hoe jullie alles zo mooi verwoorden is ook een kunst om te doen. Toppertjes zijn jullie en geniet van alles wat je tegenkomt tijdens deze reis.

• 03 December 2017 - 15:22

Truus En Jerry:

Hallo Lieke en Dominique.
    Bij easyrider moet ik denken aan een oude film uit onze jeugdjaren, dus heel lang geleden.
    Wat een avontuur, het blijft prachtig jullie verslagen.
    En nu op naar een van de 2 hoofdsteden van Vietnam Hanoi.
    Veel plezier.
    Groetjes Truus en Jerry.

• 05 December 2017 - 16:53

Jacques:

Wat een avontuur en uitmuntende schrijfstijl.Wij zijn ook in die buurten geweest, alleen de highligts gezien. Leuk om te lezen over al die minder bekende plekken en de "handelsgeest "van de Vietnamezen, nog leuker dat de twee Hollandse meiden zich niet de kaas van het brood laten eten. Zie uit naar het volgende verslag.
    Groeten Alie en Jacques