Emerald en town 1770 - Reisverslag uit Emerald, Australië van Lieke en Dominique - WaarBenJij.nu Emerald en town 1770 - Reisverslag uit Emerald, Australië van Lieke en Dominique - WaarBenJij.nu

Emerald en town 1770

Door: Lieke

Blijf op de hoogte en volg Lieke en Dominique

30 Januari 2018 | Australië, Emerald

Op weg naar het binnenland! We gaan zo'n 550 km rijden en hebben nog even de nodige liters water ingeslagen. Je kunt hier het drinkwater wel drinken, maar het smaakt niet bepaald lekker. Beetje een chloorsmaak. We hebben daarom altijd 20 liter water bij ons. Deze kun je de 10 liter in vorm van een tap kopen bij de coles, zo'n 4 dollar. We vertrokken optijd en kwamen laat in de middag aan bij het tourist information center. Onderweg zijn we een aantal keren gestopt, wisselde we elkaar rond de 100 km af zodat we beide van het landschap konden genieten. Je zag de overgang gebeuren. Het wordt dor, gelig en laag gras. Wel zie je verdwaalde bomen hiertussen. Af en toe doet het je aan afrika denken. Maarja de gele I was dus dicht.. we hebben de app wikicamps waar bijna alle campings opstaan. We besloten er een in de buurt te zoeken, allebei moe van de dag. Totdat..! 's avonds we de sirene hoorde van een politie auto en wel heel dichtbij stopte. Nog geen 5 minuten later reed er een politie auto over de camping met daar achter 2 politiemannen te voet. Ze schenen met zaklampen en liepen haastig te zoeken. Oke, beetje eng. Na een half uur verlieten ze de camping zonder iemand in te lichten hoe of wat. We gingen een beetje onrustig slapen, maar toch alles goed gekomen.

Op naar Rubyvale, zo'n 60 km rijden. We betrappen ons er nu al op dat we MAAR 60 km rijden zeggen of oh er is over MAAR 10 km een supermarkt. Thuis liggen ze gewoon om de hoek. Maarja tijdens de rit naar Rubyvale zagen we ons toch aparte dieren, die verwacht je niet tegen te komen. We zagen gewoon 4 drommedarissen langs de weg rennen! Ja! Wie had dat verwacht haha. De plannen waren om een saffieren mijn te gaan bezoeken, hier staat deze regio bekend om. Een aardige vrouw nam ons mee naar onder en vertelde enthousiast over wat hier al gevonden was. Ze vertelde over het leven van de mijnwerkers, haar vader, de verschillende soorten saffieren en hoe ze vroeger deden mijnen. Zeer interessant. Bij terugkomst boven de grond besloten we om zelf een emmer zand te kopen en ons geluk te beproeven. We kregen uitleg, eerst "droog" zeven voor al het zand eruit te krijgen. Dan de grote jongens eruit halen en dan in het water op en neer zeven, zodat alle safieren schoon worden en zich naar het midden verplaatsen. Hop erna de steentjes op tafel gooien en zoeken maar. De mevrouw haalde er zo al 3 uit onze zeef! Wauw! Als je saffieren zoekt moet je letten op de schittering wat het geeft in het zonlicht. Nou.... als de stenen nat zijn schittert alles!  We hebben een uur in de hete zon staan zeven en zoeken en hebben onze vondst laten beoordelen. De helft kon al weg dat was quarts. Een of andere niet kostbare steen. We vonden metalen en ja Ook saffieren. Het merendeel was te klein of te dof om te gebruiken aangezien het nog geslepen moet worden. We vonden 2 zercons, waarvan ik niet meer weet wat het nou speciaal maakte en 1 goede donkere saffieren die goed en groot genoeg was. Dames en heren we blijven nog een week langer! Nee hoor zoiets is ongeslepen niks waard en we namen alles mee als souvenir. Nu hopen dat ze op het vliegveld ons niet aanzien voor diamantensmokkelaars.
We reden weer war terug naar de kust en zagen nog een mooie dam en overnachten in het plaatsje blackwater.

We besloten de volgende dag door te rijden naar het blackdown national park. De beste beslissing ooit gemaakt. Opweg ernaar toe spotte Dominique ineens 2 kangaroos vlak bij de weg! Wat prachtig om ze in het wild te zien en ze zo snel, ver en krachtig te zien springen. De laatste 6 km van de weg was pittig en ging er stijl omhoog en ik kreeg er spontaan hoogtevrees van. Eenmaal aangekomen boven roken we het rubber van de banden. We liepen een stukje het bos in en kwamen bij een uitkijkpunt. Wat een fenomenaal uitzicht over de central highlands. We zijn het er beide over eens dat dit het indrukwekkendste is wat we tot nu toe hebben gezien. We vervolgde onze weg over een grind/gravel weg wat de camper op de proef stelde. Kuilen en bobbels overal. Na een hobbelige 6 km aangekomen bij een paar trekking. Aangezien de zon fel scheen en het bloedje heet was besloten we voor de kortste te gaan van 2.5 km, wat weer resulteerde in een prachtige wandeling en uitzicht. We besloten niet verder te rijden aangezien we nog 200 km naar rockhampton moesten rijden. De trip verliep soepeltjes en aan het einde van de middag namen we een lekkere duik in het zwembad en deden we de was. Op de meeste campings heb je een washuisje. Je gooit er 4 keer 1 dollar in en kiest je programma. Je kunt het evt ook nog in de droger gooien, maar aangezien Dominique perongeluk de vorige keer op heet had gedroogd en onze kleren toch wel zijn gekrompen besloten we van het laatste zonnetje gebruik te maken en op de waslijn te hangen. We komen elke dag ons maaltje wat heerlijk is. We hebben 2 pitten. Al doet eentje het soms niet en is het een beetje improviseren. Dominique is zoals ze zelf zegt van het "hakken". Met nauwkeurige precisie snijdt ze de sla, komkommer en tomaat voor de salade en ik doe de rest. We kunnen voor zo'n 3 dagen aan boodschappen doen en eten dan 3 dagen kip 3 dagen aardappels of 3 dagen pasta haha.

Maarja op naar town 1770 ofwel agnes water.
We bezochten nog een gratis dierentuin in rockhampton wat wel leuk was en reden hierna door.  Dominique regelde dat ze morgen gaat surfen en we relaxte wat bij het zwembad. De volgende dag werd ze om 10.00 uur opgehaald voor de surfles van 3 uur voor maar 17 dollar! Geen geld. Ik ging niet mee, veel te bang voor haaien en daarbij ben ik nog steeds wat grieperig. Ik spendeerde de dag met netflixen en slapen en 4 uur later kwam een afgepeigerde Dominique de camper binnen. Het is toch heel wat moeilijker dan ze dacht. Wel een super tijd gehad en 2 mooie foto's gekocht. Morgen rijden we verder naar rainbow beach, het uitgangspunt voor fraser island.

• 31 Januari 2018 - 15:07

Marian H:

Zo te lezen is het onderweg zijn met de camper jullie op het lijf geschreven! Leuk!

• 31 Januari 2018 - 22:47

Karin:

Heerlijk om jullie avonturen te lezen en mijn gedachte is dan....wat genieten jullie van deze trip....

• 01 Februari 2018 - 10:35

Broer:

Hallo Meiden , geweldig om te lezen hoe jullie van elke dag genieten. Ga zo door xxx