The Gibbon Experience - Reisverslag uit Ban Houayxay, Laos van Lieke en Dominique - WaarBenJij.nu The Gibbon Experience - Reisverslag uit Ban Houayxay, Laos van Lieke en Dominique - WaarBenJij.nu

The Gibbon Experience

Door: Lieke

Blijf op de hoogte en volg Lieke en Dominique

10 Oktober 2017 | Laos, Ban Houayxay

The Gibbon Experience
Zaterdagochtend start ons avontuur, we gaan 3 dagen lang hiken en ziplinen door de jungle. Als eerste krijgen we in het hoofdkantoortje een kort en film te zien over de veiligheidsmaatregelen en hoe je het harnass wat je aanhebt moet gebruiken. Hierna rijden we in 2 grote 4 weel drives richting het bokeo Nature reserve waar je ’s ochtends vroeg als je geluk hebt de zeldzame gibbon apen kunt zien. Na een rit van 2,5 uur komen we aan in een klein dorpje, we gaan beginnen! We zijn in totaal met 10 mensen en beginnen aan de hike. Nog geen 50 meter verder had ik al een binnepretje. We moesten onze wandelschoenen en sokken uitdoen.. door een klein riviertje lopen en weer met natte voeten in onze sokken en schoenen. De mensen die Dominique een beetje kennen weten dat ze natte voeten haat! Maar ze heeft het met niet al te veel mopperen gedaan. De hike was zeer pittig. Ruim een uur lang liepen we berg op en was het terrein moeilijk begaanbaar door de modder. Het had namelijk flink geregend. Eenmaal boven kwamen we weer in een klein dorpje waar we ons harnass aanvragen. We splitsen ons op in 2 groepen en wij gaan met nog een Nederlands meisje een Zweedse en 2 Australische meiden naar boomhut 1. We volgenden de gidsen en na 20 minuten lopen was daar de 1e zipline. Spannend!!!! We kregen nogmaals uitleg. Je staat op het houten platform.. safety clip first check, zipline and Tire clip check, safetyclip again check. Handschoenen check.. 1.. 2… 3.. en afzetten. Wauw!!! Wat een ervaring je ziet de bomen onder je en kunt kilometers ver kijken. Wat is dit een intens gevoel van vrijheid. Na een aantal keer te hebben geziplined en stukken te hebben gelopen gingen we naar oud treehouse. De gids zorgde voor eten en leerde ons een laostiaans kaartspel wat de hele avond hebben gespeeld. Helaas veel muggen dus was het vroeg naar bed.
Zondagochtend hoopte we gibbons te gaan zien. We zaten met ze alle vanaf 7.00 uur te zoeken.. helaas niks. Totdat de gids kwam en ons wees waar we moesten kijken.. wel zo handig als je de goede kant uitkijkt. De mist trok weg en we hoorde ze! Opeens zagen we in de verte een boom wat bewegen… zou het? Ja hoor daar waren ze! Wel heel ver weg maar je zag ze! Wat zijn wij geluksvogels. Na het warme ontbijt vertrokken we om alle andere boomhutten te gaan bekijken en de langste ziplinen te gaan nemen. Echt na 10 minuten voelde ik me niet goed. Het eten was verkeerd gevallen en besloot achter te blijven bij de 2e boomhut en later op de dag terug te gaan met de andere groep naar boomhut 1. Uiteindelijk een goede keus. Dominique vertelde dat het hartstikke zwaar was en kwam uitgeteld terug. Modderige is nog zacht uitgedrukt. De paden waren bijna onbegaanbaar en je kon om de haverklap muggen en bloedzuigers weg slaan. Lekker douchen, eten en kaarten en naar bed. De boomhut is 35 meter boven de grond en heeft 3 verdiepingen. Waarvan een een open badkamer is en je al douchend uitkijkt op het regenwoud.
Maandagochtend, de laatste dag. Ik voel me gelukkig wat beter en we gaan richting dorp terug. We nemen ondertussen wat ziplines. We mochten uiteindelijk zelf alles doen en zelf gaan. Check check check.. we keken elkaar aan.. ja dubbel check. Go! We kunnen zeker zeggen dat dit nu al een hoogtepunt is van onze reis. Na 1,5 uur terug te hebben geglibberd naar het dorp en 2,5 uur in de auto te hebben gezeten ploffen we op bed en laten we het allemaal bezinken.
Helaas zitten we flink onder de bulten, vooral Dominique en wat blijkt. We hebben bedbugs opgelopen… we hebben al onze kleren laten wassen, tas geschropt en hopen dat ze weg zijn. Morgen nemen we voor 2 dagen de slowboat naar Luang Prabang.

• 10 Oktober 2017 - 17:26

Tinie:

Geweldig wat een lef.

• 10 Oktober 2017 - 17:28

Marian H:

Bedbugss NOOOO!!! Voor de rest klinkt het allemaal super gaaf! Leuk verslagje Lieke!

• 10 Oktober 2017 - 18:30

Annika:

WoW meiden, wat een avontuur! Klinkt super (behalve de bedbugs maar dat komt wel goed).
    Heel veel plezier!

• 10 Oktober 2017 - 18:36

Marie-ange:

Wat een ervaring lady's super

• 10 Oktober 2017 - 19:03

Femke :

Wat super leuk om jullie verhalen te lezen meiden! Heel veel plezier!! Liefs Femke

• 10 Oktober 2017 - 19:23

Broer:

Het is spannend om te lezen , laat staan je moet het ook doen.

• 10 Oktober 2017 - 20:01

CINDY:

Omg buggssss neeeeee ieuwwww hahaha. Hopelijk komt t goed en echt wat n super leuk verslag. Ik zie t zo voor me jullie 2 in dat oerwoud. Dikke kussss

• 11 Oktober 2017 - 10:30

Truus En Jerry:

Hallo Dominique en Lieke.
    Weer een mooi verhaal, en wat een geruststelling dat jullie nooit alleen zijn in de jungle.
    Die bedbugs houden jullie goed in de gaten. ( GRAPJE)
    Hopelijk zijn de wandelschoenen weer in orde voor de volgende trip.

Groetjes Truus en Jerry en tot schrijfs.

• 12 Oktober 2017 - 13:28

Isabelle: