De Tongariro crossing - Reisverslag uit Tongariro, Nieuw Zeeland van Lieke en Dominique - WaarBenJij.nu De Tongariro crossing - Reisverslag uit Tongariro, Nieuw Zeeland van Lieke en Dominique - WaarBenJij.nu

De Tongariro crossing

Door: Lieke

Blijf op de hoogte en volg Lieke en Dominique

31 Maart 2018 | Nieuw Zeeland, Tongariro

Het moment is aangebroken! Morgen gaan we de Tongariro Alphine Crossing lopen. Dit is een van de beste en mooiste dagwandelingen van Nieuw Zeeland. De route is 19,4 km lang en stijgt 766 meter en daalt 1126 meter. De wekker ging om 5.00 en we werden om 6.00 uur opgepikt. Geheel bevoorraad water, broodjes, muesli repen en fruit begonnen we om 6.35 uur aan de tocht. Ik vond het toch wel een beetje spannend zo in het donker beginnen. Al snel werd het iets lichter en zagen we al lopend de prachtige zonsopkomst. De eerste 5 km zouden "makkelijk" moeten zijn... nou onze kuiten dachten daar af en toe anders over. Na 1.5 uur kwamen we aan bij een bord: STOP! ARE YOU PREPARED? uhh oke, je werd nogmaals gewaarschuwd en gecheckt of je warme/waterdichte kleding had en genoeg water/eten. Hierna begon het zwaarste gedeelte. Ook wel "the devils staircase" de naam zegt genoeg. Een uur lang trappen lopen en stijl bergop. Maar met de nodige pauzes, gevloek en getwijfel waar zijn we aan begonnen hebben we t toch gehaald. Wat trouwens super gaaf was, is dat je rechts steeds mount doom ziet. DE bekende vulkaan waar Frodo van lord of the rings de ring in moet gooien. We verbazen ons erover hoeveel wind er staat en werden nog net niet weg geblazen over de maan vlakte, zo zag het er een beetje uit. Het was inmiddels flink koud (1 a 2 graden) en we waren blij dat we een majo onder onze broek hadden, daarbij gebruikten we ook nog sokken als handschoenen haha, tjsa je moet iets he. Na een stukje vlak de 2e beproeving. Ditmaal geen trappen maar gewoon stijl omhoog met als ondergrond losse stenen. Het was toch wel eng, flinke wind met aan beide kanten d4 afgrond. Halverwege besloten we te pauzeren en achter een rots te schuilen. Vol nieuwe energie het laatste stukje. En wat was het het waard! Prachtig en niet te beschrijven, the red crater! Google maar even :) nog een klein heuveltje en we hadden het moeilijkste stuk gehaald! We namen ruim de tijd om te genieten en foto's te maken. Je zag namelijk aan de andere kant de emerald lakes in allemaal verschillende kleuren, helemaal geweldig. Hierna was het nog even omhoog en keken we terug op de route wat we hadden gelopen, inmiddels op de helft. Nu was het alleen nog 10 km naar beneden met trappen. Mijn god wat hebben we dat stuk vervloekt. Alles deed ondertussen pijn. Voeten, kuiten, knieën, knieholtes, heupen en schouders. We zetten nog een versnelling in om de bus van 14.30 uur te halen. Achteraf had het niet gehoeven want we kwamen 7 uur en 45 minuten later om 14.15 over de streep. Jeeeeej! Gehaald en wat zijn we trots! Die avond en de dag erna was ons lichaam niet zo blij met ons. 4 uur lang in de auto zitten was ook niet zo handig, mja je moet toch de vlucht halen. Inmiddels zijn we een aantal dagen later weer helemaal hersteld en is dit zeker een van de hoogtepunten deze reis :)

• 31 Maart 2018 - 17:02

Isabelle:

jullie liever de devils staircase dan ik .maar jullie genieten nog steeds,

• 31 Maart 2018 - 17:39

Tinie:

Pijn van het lopen maar de mooite waard, je moet er wat voor. ............

• 14 April 2018 - 15:08

Marion:

Hoi reismeisjes,
    Even alles gelezen van de laatste tijd en nu weer eens terugschrijven lijkt mij inderdaad een prachtig land en mooi om te ontdekken . Jullie waren al sportief bezig maar dat gaat steeds beter. Pittig tochtje maar ik neem aan dat je dan met een trots gevoel er aan terug denkt. Sowieso zal dit later weer iets zijn om nooit vergeten Er kan bijna een reisboek geschreven worden, klinkt altijd zo levendig wanneer ik t lees,dus dames☺.
    Ik heb sterk de indruk dat jullie nog lang niet terug willen en ben benieuwd wat het volgende avontuur is. Nu jullie de camper niet meer hebben gaat slapen dan makkelijk ,ik bedoel het vinden van een plek of kan dat steeds tevoren al geboekt worden? Internet overal?
    Geniet nog steeds met volle teugen dames , ik lees het met veel plezier.

Veel liefs en groetjes,
    Marion