Zuider eiland Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Lieke en Dominique - WaarBenJij.nu Zuider eiland Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Lieke en Dominique - WaarBenJij.nu

Zuider eiland Nieuw Zeeland

Door: Dominique

Blijf op de hoogte en volg Lieke en Dominique

01 April 2018 | Nieuw Zeeland, Queenstown

Vanuit Wellington vlogen we naar Christchurch, we hadden op het vliegveld wel even een raar momentje. Er was helemaal geen douane. We hadden de auto ingeleverd en liepen het vliegveld binnen. Maar we kwamen gelijk bij de gates uit. We dachten dat we verkeerd gelopen waren en liepen de hoek om. Daar waren de incheckbalie's al gelijk. Ok ja dan maar inchecken en maar na gate toe. Nergens was er iets van douane te zien. We vroegen het nog eens na, de dame zei dat dit bij de gate zou komen voordat je het vleigtuig instapten. Rustig wachten we af maar ook bij de gate kwam er geen douane. Iedereen kon zo instsppen dus echt een heel veilig gevoel gaf dit niet. Iedereen kon dus zo alles meenemen wat ie wilde. Op hoop van zegen dan maar. We zijn 1 dag in Christchurch gebleven puur om te slapen want we komen hier nog terug aan het einde. Na christchurch vervolgden we de reis naar Kaikoura. Hier konden we walvissen spotten. Verder was hier niet veel te doen, helaas door het slechte weer was onze boottrip afgelast en verplaatst naar de volgende ochtend. Er was wel een colonie zeehonden die aan het luieren waren op de rotsen. Die wilden we natuurlijk zien dus klommen wij ook over de rotsen. We gingen naar verschillende zeehonden families toe en na 1 uurtje hadden we het gezien. Uiteraard hadden wij niet door dat het inmiddels vloed begon te worden dus toen we terug wilden gaan waren we ingesloten. Met een paar natte voeten kwamen we er beide goed vanaf, net de laatste 5 meter moest door het water. De rest hadden we met klauteren op de rotsen droog kunnen houden. De volgende ochtend vroeg op voor de walvissen, gelukkig ging de boottocht door vandaag. Aangezien ze wel voorspeld hadden dat het een ruige zee was en we allebei zeeziek kunnen worden hielden we rekening met het ergste. Het begin viel mee maar nadat de boot 1 keer stil was gaan liggen was voor Lieke het plezier ervanaf. Ze was kotste misselijk en het duurde dan ook niet lang voordat het witte zakje haar beste vriend was. Ik moest dus de eer hoog houden en kwam er gelukkig dan ook zonder al te veel misselijkheid vanaf. Ik heb 2 walvissen gezien en Lieke een halve helaas. Echt prachtige beesten vooral die staart. Vanuit Kaikoura vervolgden we onze weg naar Nelson. Hier bevind zich het Abel Tasman national park in de buurt, nou ja nog 1,5 uur rijden maar dat zeggen ze er niet bij natuurlijk. Je kunt hier trekkings doen van 3 a 4 dagen maar wij vonden 13 kilometer genoeg. We hadden de Tongariro net verwerkt, haha. Wij lieten ons met de watertaxi afzetten bij Anchori en zijn toen vanuit daar terug gelopen naar het beginpunt. Dit was een erg mooie wandeling, net Expeditie Robinsin, die uitzichten en stranden. Ook hier was het water weer de baas. Op verschillende punten waren er "wc's" aan het strand. Aangezien we al een paar uur hadden gelopen wilden we hier gebruik van maken. Helaas was het ook hier vloed en had het water de toegang tot de wc's overgenomen. De volgende dag gingen we naar de pancakes rocks en blowholes. Dit is echt prachtig om te zien, het water spuit dan echt via de gaten omhoog en dit is zeer krachtig. En de rotsen lijken dus echt net pannenkoeken op elkaar gestapeld. Die dag kwamen we aan in het regende Greymouth, hier bleven we dan ook maar 1 dag. Na weer een dag rijden kwamen we aan bij Franz Jozef Glacier en de Fox Glacier. We wilden een wandeling doen naar Fox Glacier maar het is hier in Nieuw Zeeland heel normaal dat je 3 a 4 uur rijdt en dan de weg die je moet hebben om bij een attractie te komen, gewoon is afgesloten uit het niets. Staat niet van te voren aangegeven, nee dat kan hier gewoon. Dus  deden we een andere wandeling naar het begin van de Franz Jozef Gletsjer, echt heel vet. Wat je hier ook kon doen is een helikoptervlucht over de gletsjers. Dit was natuurlijk een ones in a lifetime experience dus dat gingen we de volgende dag doen. We boekten de "goedkoopste" helikoptervlucht van 20 minuten. En alweer hadden wij geluk bij een ongeluk want we kregen een gratis update naar de duurdere vlucht van 30 minuten en hierbij landde je ook op 1 gletsjer.
Dit was echt super vet, de hele vlucht, het uitstappen op de gletsjer, het uitzicht, het meeluisteren van het radioverkeer via de koptelefoon, echt alles, onbeschrijflijk zo mooi. Onze dag kon niet meer stuk. S' middags reden we verder naar Wanaka ook deze rit was midden door de slingerende bergen en bovenop lag sneeuw, echt prachtig. In Wanaka zijn we naar het meer gegaan, waar midden in het meer een boom staat, echt raar om te zien maar het levert ook mooie foto's op.  We gingen we daar naar Puzzling  World. Bij Puzzling World hebben ze een heel groot doolhof buiten waar je dus 4 uithoeken moet zoeken en dan vervolgens de uitgang. Nou we zijn er minimaal 1 uur mee bezig geweest en hebben ook allebei maar een heel klein beetje vals gespeeld. Het was echt super lastig maar wel heel erg leuk. Verder hadden ze er ook nog allerlei raadsels en legpuzzels die je kon oplossen. We hebben ons hier wel een paar uur geamuseerd. Die middag reden we verder naar Te Anua. Dit was de uitvalsbasis voor Millford Sounds. In Millford Sounds heb je de fjorden. We vertrokken nog in het donker om 6 uur. Dit was best wel akelig door allemaal slingerwegen in het donker dus reden we heel voorzichtig.  Midden in deze slingerweg was ineens een stoplicht. Er was een tunnel gemaakt midden door een berg en deze was eenrichting. Dit was echt maf om te zien maar ook hilarisch. Veel te vroeg kwamen we aan bij de kleine haven. Maar dan hadden we nog even tijd voor een kopje koffie. We deden een 2 uur durende boottocht langs alle fjorden en watervallen. Helaas viel dit een beetje tegen. We hadden er meer van verwacht en de uitzichten vielen tegen. Och ja de weg erheen was wel echt heel mooi. De volgende stop was Queenstown. De adrenaline stad van Nieuw Zeeland, je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het daar doen. Maar wij hielden het toch bij de dingen waarbij je met 2 benen op de grond blijft staan. We gingen na de Gondela, waar je de gondel kunt nemen naar boven. Hier hebben we heerlijk geluncht. Waarna we lugeend naar beneden zijn gegaan. Geen idee hoe je het precies schrijft maar het is echt leuk. Het is een soort rodelen dus met een karretje van de berg af. Echt hilarisch, eerst 1 oefen rondje en daarna de rode baan waar je hem lekker voluit kon laten lopen. Helaas was het de volgende dag aan het regenen waardoor we geen buiten activiteit konden doen. We deden dan ook indoor minigolf. Dit was echt een hele leuke interactieve minigolf baan. Iedere baan had een ander thema zoals, vliegveld, kasteel, ruimtestation en noem het maar op. Er gingen ook geluiden af en de ballen gingen door auto 's en noem maar op. Echt heel erg leuk, helaas heb ik wel verloren. Vervolgens gingen we naar de Odessey. Dit was een overdekt doolhof met in iedere kamer een ander thema. 1 kamer was helemaal vol ballonen waar je dan doorheen moest klauteren. 1 kamer met allemaal spiegels, 1 geurkamer. Dit was ook erg leuk bedacht alleen duurde het niet zolang. Gelukkig was het weer daarna wat opgeklaard dus gingen we even de stad in. Vanuit Queenstown gingen we naar Mount Cook Villege. Helaas was hier al alles volgeboekt dus moesten we enkele kilometers terugop voor de accommodatie. We hadden een heel vakantiehuis voor 6 personen voor ons 2en. Heerlijk met tuin en konijntjes erin. We konden eindelijk weer eens tv kijken na al die tijd. Dan wel in het engels maar dat maakt niks uit. Bij Mount Cook hebben we een wandeling gedaan van 10 kilometer. De Hooker Valley walk, hier liggen ook ijsschotsen in het meer, apart om te zien. Verder kwamen we nog langs het pukaki meer, dit is echt turqoise blauw. Echt prachtig, het schitterde en deed echt pijn aan je ogen, zo mooi. Timaru was de volgende stop, hier kon je de yellow eyed pinguins zien. Helaas hebben we deze na 1 uur wachten niet gezien, erg jammer. We hadden hier wel een hele gezellige b&b met een super gastvrouw. Aangezien het goede vrijdag was, was hier alles dicht. Dus was ons avondmaal Mc Donalds. Voor nu weer even genoeg te lezen denk ik zo. Tot snel

• 01 April 2018 - 17:37

Karin:

Dames wat is dit toch genieten hè. ..dit neemt niemand jullie meer af.....ga zo door en wij hebben dan weer veel te lezen...gr