Noorder eiland Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Lieke en Dominique - WaarBenJij.nu Noorder eiland Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Lieke en Dominique - WaarBenJij.nu

Noorder eiland Nieuw Zeeland

Door: Dominique

Blijf op de hoogte en volg Lieke en Dominique

21 Maart 2018 | Nieuw Zeeland, Auckland

De tijd vliegt, het is alweer tijd voor Nieuw Zeeland. Het eerste probleem van ons NZ avontuur begint al op het vliegveld. We zijn nog in Australie in Alice Springs en willen gaan inchecken voor de vlucht naar NZ. We staan voor de balie op het vliegveld en de stewardess vraagt, waar gaan jullie heen? Naar Auckland met een tussenstop op Sydney. En wanneer verlaten jullie NZ? Wij zeggen dat weten we nog niet. Dan kan ik jullie niet toelaten op de vlucht naar Auckland. We keken elkaar aan alsof we een spook zagen. Uh hoe bedoelt u? We weten nog niet precies de datum wanneer we weg willen gaan, we blijven ongever 4 a 5 weken. Nee de regels zijn heel strikt en jullie moeten een uitreisticket hebben om het land binnen te komen zegt de stewardess. Ok uhm en nu, klein probleempje. Mogen we dan wel op de vlucht naar Sydney? Dat kon gelukkig wel, dat gaf ons dan een beetje tijd om na te denken wat te doen. Bij Lieke sloeg de paniek gelijk toe en die wist niet meer wat we moesten doen. Gelukkig ben ik wat nuchterder en dacht dat het allemaal wel goed zou komen.  In het vliegtuig was er gelukkig wifi, waardoor we wat dingen konden opzoeken. We hebben de opties allemaal bekeken en bedacht wat we nog wilden gaan doen. We hebben wat vliegtickets vergeleken en kwamen uiteindelijk bij Phuket uit. We willen daar heerlijk 1 weekje lekker in de zon bakken en zwemmen, lekker niksen. In het vliegtuig hebben we dus dit ticket geboekt en goed ook maar want op het vliegveld in Sydney, waar we moesten overstappen vroegen ze er weer naar en moesten we het laten zien. Pfoe gelukkig dat is ook weer opgelost. Dit was opgelost maar het volgende probleem deed zich voor. Eenmaal aangekomen in Auckland, had ik een gemiste oproep van Sunnycars. Of ik ze even kon terug bellen. Bij ons was het midden in de nacht maar in Nederland nog niet. Wat bleek, ze hadden de huurauto niet die we besteld hadden maar wel 1 in een andere categorie, die duurder was. We overwogen het even maar deden het uiteindelijk niet want dan zou de auto wel heel duur worden. Dus puntje bij paaltje we hadden geen auto voor de dag erna. Ok, wat nu? We bleven positief en hadden geluk bij een ongeluk wifi in de bus die ons naar het hotel zou brengen. We hebben dus in de bus snachts om half 3 nog een auto geboekt voor die ochtend. Ook nog eens goedkoper! Na een paar uurtjes slaap gingen we terug na het vliegveld om de auto op te halen. Die dag deden we verder niks want we waren echt kapot vanwege de korte nacht en het tijdsverschil. De volgende dag besloten we Auckland te gaan verkennen. Ook dit pakte niet zo goed uit want er was een evenement daar waardoor de halve stad was afgezet. We wilden naar het War Memorial museum gaan maar daar dat was afgezet. Dus zijn we naar moun Eden gegaan en hebben daar een mooie wandeling gemaakt. Later in de midden probeerde we de binnenstad nog eens maar parkeren was echt een probleem dus zijn we uiteindelijk weg gegaan en hebben dus helaas bijna niets van Auckland gezien. We lieten Auckland achter ons en gingen op weg naar Paihia. Hier hebben we een boottocht gemaakt  en dolfijnen gespot. Dit was echt fantastisch, ze zwommem zelfs mee met de boot. Helaas konden we er niet mee zwemmen omdat er een kleine dolfijn bij was en dan is het niet toegestaan. Dat was jammer maar wel heel begrijpelijk en dit was ook al heel vet. We zijn verder naar Coromandel gereden, waar we een kuil hebben gegraven op hot water beach. Het warme water komt naar boven als je een kuil graaft. Dit warme water komt uit een berg dat is opgewarmt door de vulkanische activiteit  Dit was wel erg grappigg om te doen. De volgende dag hebben we een authentiek trein ritje door de bergen gemaakt. Dit was erg leuk door smalle tunnels en langs de bergwanden. Er was ook een pottenbakkerij bij. Nonkel cherry, je had je ogen hier uitgekeken. Rotorua stond vervolgens op de planning, dit is een stad gebouwd op termische grond dus de geur was héérlijk. Rotte eieren overal waar je liep maar het was er wel erg leuk. We hebben hier weer een oud reisgenootje ontmoet, die we in Laos hebben leren kennen.
Dit was weer erg gezellig en leuk om haar te zien. We hebben in Rotorua de grootste commerciele waterval overleefd per raft. Het was doodeng vooral omdat ik al eens eerder had geraft en toen ben omgevallen met de raft en eronder ben gekomen. Dus ik vond het doodeng Maar gelukkig zijn we niet omgevallen toen we van de 7 meter hoge waterval afgingen. Het was echt supervet! Verder zijn we in Rotorua nog naar een Maori villege geweest, dit was ook echt gaaf. Hier hebben we een echt hangi maal gekregen. Het is westers eten maar dan op de Maori manier bereid. Ze bereiden alles in een oven onder de grond. En dit wordt vervolgens in manden gedaan en onder doeken gelegd. Het was heerlijk. Verder kregen we een voorstelling waarbij ze verschillende gebruiken van de Maori lieten zien en ook de alom bekende HAKA. Dit was erg leuk en interessant. We trokken deze dagen samen met Joanna op en kletsen dus wat bij. Vervolgens was het tijd voor Hobbiton. De filmset waar de films van Lord of the Rings en the Hobbit zijn opgenomen. Ik heb de films niet gezien maar het was echt reuze interessant en erg leuk. Het was echt een leuke dag en schijn bedriegt natuurlijk. Want ze vertelden dus hoe ze alles hadden opgenomen en als je dan de film kijkt, zie je pas hoe ze je voor de gek houden qua grootte van mensen etc. Waitomo stond erna op de planning, daar kon je glowwormen bezichtigen. Ja dus echt glow in the dark wormen. Per boot vaar je dan onder de wormen door, die licht geven. Ze kunnen dus ook geluid horen, dus iedereen moest stil zijn. Want hoe stiller, hoe meer wormen er zouden zijn. Echt prachtig om te zien, helaas mochten we geen foto's maken. Taupo was de volgende bestemming, hier hebben we de huka falls bezocht. Erg prachtig en al dat water, is zo krachtig  echt mooi om te zien. Verder was er nog een dam, die open zou gaan om 16:00 uur. Alleen hebben we daar 25 minuten gestaan om er vervolgens achter te komen dat hij waarschijnlijk niet meer open ging. Voor de volgende dag hadden we een boottocht gepland staan om de rock carvings te bezochte  van de Maori maar door de te wilde wind ging dat niet door. Helaas hadden we geen tijd meer om de boottocht te verplaatsen naar een ander tijdstip dus hebben we dat gemist. We wilden namelijk heel graag de Tongariro Alpine Crossing doen en we hadden nog maar 3 dagen op het Noorder eiland. Onze volgende stop was dan ook de Tongariro Alpine Crossing. Hiervan maakt Lieke een apart verslag. Na de crossing zijn we naar Wellington gereden om daar nog een halve dag/avond door te brengen. Een erg leuk stadje dat we helaas door tijd gebrek niet hebben kunnen bewonderen. Dit wilden we graag doen maar we hadden zoveel oponthoud gehad onderweg dat dit er niet van is gekomen. Voor nu zit het noorder eiland er weer op en vliegen we morgen naar het zuider eiland, naar Christchurch. Tot snel

• 21 Maart 2018 - 12:07

Truus En Jerry:

Hoi Lieke en Dominique.
    Wat een consternatie op het vliegveld, goed opgelost door jullie om zo snel mogelijk te boeken.
    Nog een geluk dat er WiFi was aan boord.
    Zo kom je toch altijd dingen tegen waar je niet bij stil staat.
    Mooie tijd verder en de groetjes.